Nasjonal Festkonsert

Sted: Parken kulturhus
Tid:
17. mai 2016 kl. 18:30

Dirigent: Jan Erik Hybertsen
Solist: Joachim Carr, klavér


Program:

Geirr Tveitt:
Suite nr 4, “Brudlaupssuiten” fra “Hundrad Hardingtonar”
Edvard Grieg: Klaverkonsert i a-moll

 

Geirr Tveitt (1908-1981) Suite nr. 4 “Brudlaupssuiten”, fra “Hundrad Hardingtonar”

Tveitts  fjerde orkestersuite frå “Hundrad Hardingtonar” vart urframført i i Aulaen 20. febr. 58 i Oslo av Oslo Filharmonsike orkester, dirigert av Odd Grüner-Hegge.

Eit titals kritikkar i dagane etterpå var i stor grad positive:
”Verket er et utdrag fra ”100 Hardingtonar”, som en med rikt utbytte har fått presentert deler av også på tidligere konserter. En er fristet til å betegne dette kjempeverk som genialt. Dets sterkt konsentrerte småsatser har en fasthet i formen og treffsikkerhet i karakteristikken som virker helt frapperende. Komponisten viser den mest utsøkte sans for orkestral koloritt, og selv de mest bisarre klanglige og instrumentale effekter har en dypere begrunnelse, noe som ellers ikke er vanlig hos modernistene.”
Ingar Fr. Nilsen i Morgenposten.
Underleg nok fanst det nasjonalt prega innvendingar:
”Alt er ikke like ekte. Det kan av og til komme noen fremmede farger på bunaden. Det tar vekk litt av dåmen i hardingmålet.”
Dag Winding Sørensen i Friheten.

Så godt som alle kritikarane gir dirigent og orkester stor honnør for framføringa.
I motsetnad til suite 1, 2 (“Fjellstev”) og 5 (“Trolltonar”) har suite nr. 4 ei episk form, sidan den byrjar med forelskinga, held fram med frieriet og bryllaupsferda, før den sluttar med bryllaupsfesten.
Det er ofte tonale samanhengar i overgangen mellom satsane, noko som styrkar heilskapen. Men suiten har samstundes ei symmetrisk form kring den tonemalande midtsatsen:
53: So stilt dei ror på glitrefjord.
Satsar som 51. Krunebrure og 55.Når kvite skaut i sumarbrisen bylgjer speglar kvarandre med hovudprydnad som fokus:
Brura har krone, medan dei gifte konene har skaut. Verket er prega av originalitet og fantasirikdom i instrumenteringa.
I 53: So stil dei ror på glitrefjord er strykarane delt i
opp til 22 ulike strykestemmer i tillegg til harpe og diverse klavereffektar.

JoachimCarrJoachim Carr (f.1988) i Bergen, tok sine første pianotimer i en alder av 8 år. Han studerte ved Barratt Dues Musikkinstitutt i Oslo med prof. Jiri Hlinka. I 2011 flyttet han til Berlin og avsluttet sommeren 2013 sin Bachelorgrad ved Hochschule für Musik “Hanns Eisler” Berlin med høyest mulige karakter. På nåværende tidspunkt er han i gang med sin Mastergrad ved samme skole under veiledning av prof. Eldar Nebolsin. Viktige impulser fikk han tidlig fra pianistene Jan Henrik Kayser og Håvard Gimse, og har de senere årene deltatt på mesterklasser med blant andre Leif Ove Andsnes, Einar Steen-Nøkleberg, Menahem Pressler, Bernd Goetzke og Christopher Elton.

Siden han vant 1.pris i Ungdommens Pianomesterskap som 13-årring har han vunnet en rekke internasjonale priser, deriblant 1.pris, publikumsprisen og Bergen filharmoniske orkesters spesialpris ved den 14. Internasjonale Edvard Grieg Pianokonkurranse i Bergen, 2014. Han har tidligere blitt tildelt 2.pris i Prinsesse Astrids Musikkpris, som for første gang ble arrangert nordisk, i 2010. I den prestisjetunge konkurransen “25. Concours Clara Haskil 2013” i Vevey i Sveits, mottok han “Coup de coeur”-prisen. Med sin pianotrio, Trio Korngold vant han den internasjonale “Boris Pergamenschikow”-prisen for kammermusikk i Berlin, november 2013. I tillegg vant han sammen med sin fiolinpartner Diana Tishchenko 1.pris i den 10. Concours International Musique de Chambre i Lyon, Frankrike, 2014.

Han er en aktiv kammermusiker og har bl.a. medvirket på Festspillene i Bergen, Oslo Kammermusikkfestival, Hardanger Musikkfest, Cully Classique (Sveits), Podium Festival Esslingen, Klavierfestival Ruhr, Festspiele Mecklenburg-Vorpommern og Salzburger Kammermusik Festival, i samspill med musikere som Arve Tellefsen, Martin Fröst, Håvard Gimse, Øystein Baadsvik, Jakob Kullberg og Henri Demarquette.

Kammermusikk- og soloopptredener har ført ham til konsertsaler som Oslo konserthus, Grieghallen, Wigmore Hall, Berliner Philharmonie og Konzerthaus Berlin.

Som solist har han blant annet opptrådt med Trondheim Symfoniorkester, Bergen Filharmoniske Orkester, Lithuanian State Symphony Orchestra og Barratt Due Symfoniorkester og samarbeidet med dirigenter som Alexander Vedernikov, Gintaras Rinkevicous og Miguel Harth-Bedoya. Etter fremførelsen av den norske komponisten Halfdan Cleve’s Klaverkonsert nr. 4 i Vilnius i 2009, skrev Kulturspeilet: ” (Han) har den utrolige evnen å spille slik at vi nesten opplever hver enkelt tone klinkende klar”.

 

jan erikJan-Erik Hybertsen er utdannet dirigent fra Norges Musikkhøgskole hvor han studerte med Ole Kristian Ruud. Han avla sin diplomeksamen i direksjon med Kringkastingsorkesteret i 2010.

Hybertsen har også studert og deltatt ved masterclasses med flere ledende dirigenter og pedagoger som Stefan Solyom, Jorma Panula, Andrew Manze og Eivind Gullberg Jensen. I 2011 og 2012 var Kurt Masur en viktig mentor for Hybertsen da han deltok på masterclasses med Masur i Detmold og New York.

Våren 2014 fikk Hybertsen anledning til å arbeide med musikere fra Berliner Philharmoniker og Staatskapelle Berlin da han deltok på dirigentverkstedet Interaktion i Berlin.

Hybertsen har siden 2010 arbeidet med flere norske korps og orkestre, og har blant annet jevnlig arbeidet med Stavanger Symfoniorkester. I 2014 arbeidet han med Kongelige Norske Marines Musikkorps og han gjestet Luftforsvarets Musikkorps ved to anledninger. Han debuterte også i Danmark da han i september 2014 gjestet Prinsens Musikkorps. Med fokus på norsk musikk dirigerte Hybertsen i 2012 og 2013 konserter med Moldovas nasjonale filharmoniske orkester og Romanias nasjonalopera og ballett.